Monday, November 28, 2011

Tak Sempat

Sekarang tengah sibuk dengan final year project
Tak sempat nak tulis cerpen
Dah tertangguh dua bulan...Uwaaa...
Maksudnya, saya hutang dua cerpen untuk dipos di blog ni...uwaaaaa....
InsyaALLAH kalau ada masa nanti, saya akan karang cerpen baru :)

Saturday, November 26, 2011

Saya Tabik Mereka

Hari Rabu yang lepas
Saya balik rumah kakak saya di Gemas


Kakak ada 3 orang anak
2 lelaki dan seorang perempuan
Yang sulung dan kedua, dua2 lelaki
Dua2 sangatlah nakal dan hiperaktive + talkactive


Second day berada di rumah kakak
Saya uruskan anak2 dia, memasak, sidai kain, kemas rumah


Tiba-tiba saya mula terfikir
Macamanalah suri rumah yang jaga anak2 mereka
Saya, yang umo baru 23 tahun dah mengah...wuwuwu
Tak menang tangan!!


Saya memang tabik spring kepada para ibu
Tambahan lagi yang bekerja
Fuhhhh.... Kalau macam ni, boleh tinggal tulang tau

Monday, November 21, 2011

Kursus Kahwin

Tak ada angin
Tak ada ribut
Tak ada taufan
Tup..tup..tup
Saya mohon kursus kahwin
Orang kata kalau dah pegi kursu kahwin tu
Maksudnya orang tu dah nak kahwin
Lain pulak dengan saya
Saya pegi suka-suka
Time belajar ni lah nak pegi
Nanti bila dah keje, takut tak sempat pulak..huhuhu

Banyak info saya dapat time kursus tu
For sure pasal hal rumah tangga
Tapi yang paling saya ingat pasal ceramah tu mengenai pesanan ustazah yang bagi ceramah
Dia pesan kalau nak buat anak, kena buat sungguh2, muka sungguh2, bunyi pun sungguh2
Hahaha...Saya rasa kelakar gila...
Memang sampai sekarang terngiang-ngiang lagi pesan ustazah tu
Tak dapat saya nak bayangkan mcmn
Hmmm...

p/s: Anyway
Saya nak impress rasa gembira saya sbb bilangan follower bertambah :)
Love you Nor

Wednesday, November 16, 2011

Believe It or Not?

Percaya atau tidak?
Yang pasti, ianya benar-benar terjadi!
Ceh... Ayat macam nak cerita UFO mendarat kat Malaysia aje.
Ini bukan cerita mitos, dongeng atau kahayalan
Ini cerita benar. Kisah benar!
Ceh...Sekali lagi saya buat ayat macam nak cerita budak umo lima tahun melantak durian 10 bijik..ekeke


Saya bukak Encik Google
Tangan ni gatal sangat nak taip Kupujuk Hati
Rasa nak baca komen orang pasal novel yang saya tulis
Sekali mata saya terpandang Kupujuk Hati | Facebook
Saya pun view la


Eh, biar betul..Pheww...Saya sapu dahi...
Ni page yang orang duk like tu
Saya tengok lebih kurang 7 org like 3 orang sedang bercerita (translate bahasa melayu)


Alhamdulillah, syukur saya
Syukur bukan sebab wujudnya page like tu
Syukur sebab karya saya disenangi orang terutama 7 org yang like tu
Walaupun jumlahnya lemah, namun saya sangat gembira
Terima kasih kepada siapa yang suka novel saya dan masukkan Kupujuk Hati dalam senarai novel yang anda suka :)
Saya sangat bersyukur, gembira dan terharu


Bila ada part2 yang membuatkan saya sedih, gembira, terharu, menyeronokkan dan terhibur tapi tidak pembaca, itu adalah kelemahan saya. 
Namun, jika ada yang berkongsi rasa yang sama dengan saya, itu adalah bonus buat saya :)
Saya akan berusaha yang lebih baik untuk memuaskan hati pembaca yang menunggu karya saya yang seterusnya.


Buat yang tidak suka, saya tidak akan memaksa jauh sekali berkecil hati.
Mungkin karya saya tidak menepati citarasa anda.
Mungkin karya penulis lain akan membuatkan anda terhibur bila membaca.


Orait...daa~~~

Tuesday, November 15, 2011

Tanda-Tanda Awal Kanser Yang Tak Pernah Diendahkan!

Salam semua. 
Saya baru dapat emel tentang kanser. 
Jadi, saya nak share dengan semua.

Kadang kadang bila kita terlalu sibuk dengan kerja, kita lupa tentang kesihatan kita….
Apa tunggu lagi, luangkan sedikit masa anda dengan membaca entri dibawah.

1. Sakit perut atau senak perut.
Salah satu tanda-tanda awal penyakit kanser kolon ialah berulangkali mendapat / mengalami sakit perut tanpa sebab. 
 
2. Sakit yang seperti sesuatu menusuk masuk ke pankreas mungkin tanda kanser pankreas
 
3. Perut kejang dan sakit perut berterusan.
Petanda kepada kanser hati, mungkin juga leukimia kerana pada ketika ini, limpa sedang dibesarkan, menekan-nekan sebelah kiri perut yang sedikit rendah. 
 
Nampaknya, sakit perut bukan perkara yang boleh diambil ringan. Jadi, jika anda mengalami sakit perut dan ia bukan berpunca akibat tersalah makan atau bukan masalah pencernaan, jumpalah doktor anda, mintalah dia arahkan pemeriksaan menyeluruh dan buatlah 'ultrasound'
 
4. "Asid perut" kronik atau rasa perut penuh selepas makan yang sedikit.
Tanda awal yang paling lazim untuk kanser perut adalah kesakitan di bahagian abdomen atas atau pertengahan perut. Anda merasa bagaikan perut anda dipenuhi gas dan selalu rasa pedih hulu hati. Ia mungkin terjadi selepas anda makan dan rasa kenyang biarpun anda baru makan sedikit sahaja. Oleh kerana rasa sakit ini boleh dihilangkan jika anda makan ubat mengandungi antasid, anda mungkin mengabaikan sahaja kesakitan itu.
 
Sakit yang tidak diketahui puncanya atau sakit di sebelah kanan yang lebih rendah boleh menjadi tanda awal kanser hati, yang dikenali sebagai salah satu "pembunuh senyap." Perasaan kenyang selepas hidangan yang kecil adalah tanda biasa kanser hati juga. 
 
Jika anda mempunyai serangan kerap asid perut, sakit perut yang tidak dapat dijelaskan, atau perasaan penuh selepas makan walaupun anda makan kurang daripada biasa, hubungi doktor anda. 
 
5. Kehilangan berat badan.
Anda seorang yang tidak aktif, nak bergerakpun malas tetapi tetiba berat badan anda turun tanpa dapat dijelaskan, ketahuilah bahawa inilah petanda awal kanser kolon. Kehilangan berat badan yang tidak dapat dijelaskan boleh juga menjadi tanda kanser yang merebak ke hati, memberi kesan kepada selera anda dan keupayaan badan anda untuk membersihkan sendiri sisa. 
 
4. Jaundis / demam kuning.
Barah pankreas, satu lagi salah satu "pembunuh senyap," sering ditemui apabila seseorang mengidap jaundis. Jaundis adalah kuning kulit atau kuning kornea mata, tetapi air kencing menjadi lebih gelap daripada biasa yang bukan disebabkan dehidrasi, najis berwarna merah tanah liat malah penyakit kuning juga boleh menyebabkan kegatalan akibat garam hempedu yang terlepas memasuki aliran darah. Sesetengah orang yang mengidap barah pankreas mengatakan, mereka perasan kulit mereka rasa gatal sebelum mereka menyedari bahawa mereka mengidap jaundis. 
 
5. Berdehit atau sesak nafas.
Sesak nafas, sakit dada, atau darah keluar bersama air ludah adalah tanda-tanda kanser testis yang sudah merebak ke paru-paru. 
 
6. Batuk yang kronik atau sakit dada.
Beberapa jenis kanser, termasuk tumor, leukemia dan kanser paru-paru, boleh menyebabkan gejala yang meniru batuk atau bronkitis yang teruk. 
 
Satu cara untuk memastikan apakah anda mengidap kanser atau tidak.
Gejala-gejala itu berterusan, atau tanda-tanda itu hilang sekejap kemudian datang semula berulang-ulang. Sesetengah pesakit kanser paru-paru memberitahu yang sakit dada dialami itu menjalar hingga ke bahu atau ke bawah lengan. 
 
7. Kerap demam atau terkena jangkitan. 
Ini boleh menjadi tanda-tanda leukemia, kanser sel darah yang bermula dalam sum-sum tulang. Leukemia menyebabkan sum-sum tulang menghasilkan sel darah putih yang tidak normal, yang mengerumuni sel darah putih yang sihat, mengurangkan daya tahan / keupayaan melawan jangkitan kuman. Doktor kadang-kadang mengesan leukemia di kalangan orang dewasa yang lebih tua hanya selepas pesakit telah beberapa kali mengadu demam, sakit, dan simptom seperti selesema dalam tempoh masa yang panjang. 
 
8. Kesukaran menelan.
Yang sering dikaitkan dengan kanser esophageal atau tekak, kesukaran menelan kadang-kadang salah satu daripada tanda-tanda awal kanser paru-paru juga. Lelaki yang didiagnosis dengan kanser esophageal mengalami rasa sakit ketika menelan makanan/minuman. Kadang-kadang anda rasa ada sesuatu tersekat di kerongkong. Dapatkan nasihat doktor kerana pada saat ini mungkin esofagus anda sudah menjadi sempit atau ada tumor dalam kerongkong. 
 
9. Gastroesophageal penyakit refluks (GERD) - satu keadaan di mana asid perut naik ke dalam esofagus, menyebabkan pedih hulu hati dan rasa berasid di tekak - boleh mencetuskan satu keadaan yang dikenali sebagai esofagus Barrett, yang boleh menjadi penyebab kanser esophageal.
 
10. Bengkak muka
Sesetengah pesakit dengan kanser paru-paru lmengalami keadaan bengkak atau kemerahan di muka. Ini terjadi kerana sel tumor kecil menghalang saluran darah di dada, mencegah darah daripada mengalir dengan bebas daripada kepala dan muka. 
 
11. Nodus limfa yang bengkak di kawasan-kawasan leher, ketiak, atau pangkal paha (ketulan)
Pembesaran limfa di leher atau ketiak kadang-kadang ialah tanda tiroid, kanser otak atau kanser tekak. Bengkak yang tidak menyakitkan pada leher, ketiak, atau pangkal paha ialah juga tanda awal leukemia. 
 
12. Lebam Teruk atau pendarahan yang tidak berhenti
Gejala tidak normal pada platelet dan sel darah merah, boleh menjadi tanda-tanda leukemia. Tanda-tandanya ialah gusi berdarah semasa menggosok gigi dan lebam di tempat-tempat seperti jari dan tangan. Ini kerana sel-sel leukimia mengerumuni sel-sel darah merah dan platelet lalu merosakkan keupayaan darah untuk membawa oksigen dan beku. 
 
13. Lemah dan letih
Sering merasa lemah, tak larat, letih adalah gejala bagi kebanyakan penyakit kanser yang tidak disedari sama sekali. Jadi jika anda berasa letih tanpa sebab sehingga susah hendak tidur, segeralah berjumpa doktor.
 
14. Pendarahan rektum atau darah dalam najis.
"Saya fikir ia buasir" adalah satu kenyataan yang paling biasa doktor mendengar apabila mendiagnosis kanser kolorektal. 
 
15. Sembelit, cirit-birit, dan perubahan dalam najis semua boleh menjadi tanda-tanda kanser. 
Seperti dengan banyak gejala kanser lain, cara untuk memberitahu jika ini adalah perkara yang membimbangkan ialah jika ia berlaku pada lebih daripada beberapa hari tanpa sebab yang jelas, seperti flu atau keracunan makanan. 
 
Orang yang didiagnosis mengidap kanser kolon sering memberitahu bahawa mereka lebih kerap membuang air besar dan masih tidak merasa lawas. 
 
Salah satu tanda-tanda awal kanser pankreas adalah najis berminyak, besar tetapi lebih pucat daripada biasa dan berbau sangat busuk kerana badan tidak menyerap makanan seperti sepatutnya. 
 
16. Sukar membuang air kecil
Tanda-tanda awal kanser prostat ialah anda tidak boleh kencing walaupun anda berasa hendak kencing .Bila sudah kencing pula anda susah hendak berhenti. 
 
17. Rasa sakit atau pedih semasa membuang air kecil. 
Gejala ini juga boleh menunjukkan jangkitan saluran kencing atau penyakit kelamin, sudah tentu, tetapi dalam hal mana-mana waran perjalanan serta-merta kepada doktor. Gejala ini sering digabungkan dengan perasaan bahawa anda perlu pergi lebih kerap, terutamanya pada waktu malam. Gejala-gejala ini yang sama juga boleh menunjukkan keradangan atau jangkitan pada prostat atau hiperplasia benign prostatic, nama apa yang berlaku apabila prostat membesar lebih besar dan menyekat aliran air kencing. Walau bagaimanapun, anda perlu mendaftar keluar untuk memberitahu perbezaan. 
 
18. Kencing berdarah dan darah dalam air mani. Adalah tanda bahaya kanser prostat. 
 
19. Masalah ereksi. 
Sukar mendapat atau mengekalkan ereksi adalah juga tanda anda mengidap kanser prostat.
 
20. Sakit pada pangkal paha, pinggul, atau abdomen
Satu tanda lain kanser prostat ialah lelaki kerap sakit di bahagian pinggang, peha, atau bahagian paling rendah di belakang. 
 
Kanser prostat yang telah merebak ke nodus limfa merupakan ketidakselesaan dalam pelvis atau bengkak di kaki. 
 
21. Bengkak buah zakar.
Ketulan yang menunjukkan kanser testis tidak langsung menyakitkan. Ia juga biasa bagi testis membesar atau membengkak. 
 
22. Sakit belakang yang tidak diketahui puncanya.
Sakit belakang boleh bermakna segala macam perkara. Sakit di belakang pinggang dan lebih rendah boleh menjadi tanda kanser prostat, manakala kesakitan di bahagian belakang atas tanda kanser paru-paru. Sakit di bahagian abdomen atas dan belakang adalah salah satu daripada beberapa tanda-tanda awal kanser pankreas. 
 
23. Puting tetek yang bersisik atau dan mengeluarkan cairan
Lelaki juga boleh mendapat kanser payudara, ya! Merekamengalami satu keadaan yang dipanggil gynecomastia, ada ketulan benigna di kawasan puting. Kanser payudara biasanya dikesan sebagai ketulan, tetapi jika ia merebak ke dalam, ia juga boleh menyebabkan sakit dada. 
 
Tanda-tanda lain kanser payudara termasuk tompok-tompok merah, bersisik, atau kulit lekuk atau perubahan pada puting seperti membelok masuk atau kebocoran bendalir. 
 
24. Kanser kulit merujuk kepada kesakitan kulit atau kulit yang tidak sembuh, menjadi berkerak, atau berdarah dengan mudah. Kebanyakan kita tahu bagaimana tahi lalat mungkin menunjukkan anda ada kanser kulit tetapi cari juga tanda-tanda lain seperti ketulan kecil yang berlilin atau sisik kering.
 
Biasakan diri anda dengan pelbagai jenis kanser kulit - melanoma, sel basal karsinoma dan karsinoma sel skuamus - dan berhati-hati memeriksa kulit di seluruh tubuh untuk pertumbuhan yang kelihatan ganjil atau bintik. 
 
25. Perubahan pada kuku.
Perubahan yang tidak dapat dijelaskan pada kuku boleh menjadi tanda beberapa jenis kanser. Coretan coklat atau hitam atau titik di bawah kuku boleh menunjukkan kanser kulit. 
 
Jika ada pembesaran hujung jari, dengan bahagian hujung kuku melengkung ke bawah boleh menjadi tanda kanser paru-paru.
 
JIKA ADA MANA-MANA TANDA DIATAS, SEGERALAH BERJUMPA PAKAR PERUBATAN. JANGAN TUNGGU LAGI!
 

Wednesday, November 9, 2011

Astana Jiwa - Siti Nurhaliza


Saya minat DCT
So, saya nk share lirik Astana Jiwa
OST Suria Di Cordoba

Terjaga ku diburu pilu
Dimalu rasa yang keliru
Dengarkan hatiku
Yang mendamba pada cinta yang satu
Teguh di jalanan berliku
Dengarkan lara dalam ku mencari cari makna
Tiada tertahan duka
Tiada upaya ku merana di dalam daku terleka
Hadir kasih mencengkam di jiwa
Terpaku hibaku mencari
Meratapi cinta fantasi
Tak daya sendiri
Tiada lagi
Satu yang ku paduhi
Mengejar cinta yang hakiki
Dengarkan lara dalam ku mencari cari makna
Tiada tertahan duka
Tiada upaya ku merana di dalam daku terleka
Hadir kasih mencengkam di jiwa
Kejutkanlah ku dari lena dan derita
Kau saja bisa melerainya
Dibawa tanpa dikau yang ternyata

Tuesday, November 8, 2011

Answer

Boy : I wanna be a superhero


Girl : Superman? Ironman?


Boy : Yourman :)

Wednesday, November 2, 2011

Jom karaoke and Dance



Lyrics | Miss A lyrics - Goodbye Baby lyrics



Good bye, baby good bye, turn around and go on
Just don’t say a word, disappear as it is, baby good bye, good bye

My name isn’t Suzy, but you keep calling me that
I should’ve know back then, but I wanted to believe you as much as possible
I know how immature you are. Don’t cry in vain
I’ll throw away all your stuff. Quit acting now

Good bye, baby good bye, turn around and go on
Just don’t say a word, disappear as it is
Good bye, baby good bye, thing it was good and fun
But we’re done right here. Your show is now over, baby good bye, good bye

My friends all told me and back then I never really listened
Why can I really tell if the way you look at me is sincere or not?
Your acting really surprised me
Because I was so surprised, in the end I stopped crying

Good bye, baby good bye, turn around and go on
Just don’t say a word, disappear as it is
Good bye, baby good bye, thing it was good and fun
But we’re done right here. Your show is now over, baby good bye, good bye

There will be no whining sound from you anymore
The snake passed the wall and gently betrayed me
It was quite an amazing show that I watched, even without buying a ticket
I just didn’t get this spot for free, no. Now it’s bye bye

Good bye, baby good bye, turn around and go on
Just don’t say a word, disappear as it is
Good bye, baby good bye, thing it was good and fun
But we’re done right here. Your show is now over, baby good bye, good bye


Cerita Semalam Dan Hari Ini

Semalam...
Hujan lebat waktu saya keluar dari rumah
Pukul 9, bas akank bertolak balik ke kampung
Saya redah hujan guna payung
Basah kaki seluar dan beg
Saya naik teksi ke stesen bas
Sampai di sana, saya tunggu bas sampai pukul 9.30..huh,,,lamanya
Sempat saya berbual dengan seorang pak cik yang asalnya Perlis
Bas yang akan dia naiki pukul 11... Lama lagi tu
Kesian dia, dah tua. Terpaksa pula menunggu bas sejak maghrib dalam hujan
Selepas ucapkan selamat tinggal kepada dia, bas yang saya naiki bergerak perlahan
Meninggalkan dia dalam kedinginan malam


Perjalanan pulang ke kampung...
Tiba-tiba bas berhenti.
Semua penumpang tersentak
Ada yang bingkas bangun memerhati ke luar tingkap
Ada kemalangan kecil.
Dua orang gadis dilihat terbaring kaku di sebelah kereta.
Barang-barang milik mereka berdua bersepah di tengah jalan.
Bila lihat mereka bangun, saya lega.
Syukur kerana mereka tak apa-apa.


Baru saja bertolak dari tempat kami berhenti rehat, 
kami dikejutkan lagi dengan kemalangan yang melibatkan bas ekspress dan lori
Entah apa nasib penumpang bas.


Sampai...
Saya sampai pukul 5.30
Abah datang ambil
Mata saya sempat menangkap nama satu buah kedai
PIZZA HUT
Bolehlah saya belanja keluarga nanti (sambil senyum)
Perkembangan yang bagus di kampung saya
Kebetulan adik dapat kupon PIZZA HUT sebab join contest
Good


Di rumah...
Masuk dalam rumah.... masyaALLAH
Rumah bersepah bagai tongkang pecah.
Saya solat subuh, saya tidur


Bagun dari tidur saya kemas rumah sampai bersih
Abah dah sibuk kat dapur sediakan makan tengah hari kami dua beradik


Sekarang...
Saya sedang menghadap laptop
Bersiap sedia untuk menyiapkan design project dan mengarang novel baru :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...